About this blog

Wali - Doaku Untukmu Sayang

wali band

kau mau apa, pasti kan ku beri
kau minta apa, akan ku turuti
walau harus aku terlelah dan letih
ini demi kamu sayang

reff:
aku tak akan berhenti
menemani dan menyayangimu
hingga matahari tak terbit lagi
bahkan bila aku mati
ku kan berdoa pada iIlahi
tuk satukan kami di surga nanti

tahukah kamu apa yang ku pinta
di setiap doa sepanjang hariku
Tuhan tolong aku, tolong jaga dia
Tuhan aku sayang dia

repeat reff

(Tuhan tolong aku, jaga jaga dia
Tuhan ku pun sayang dia)

repeat reff

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

powered by lirik lagu indonesia

Pages

Monday, September 15, 2008

Kursus Buat Kek..

Chef Sulaiha tengah ngajor..
Group aku..
Minggu lepas aku ngan member2 p kursus kat opis aku jer..macam kursus dalaman..kursus buat cheese cake, kek coklat ngan kek marble..Kolej aku ni ader kursus bakeri, so tenaga pengajar dikalangan kengkawan kami jer..aku ni tak teror sangat nak buat kek, tapi disebabkab mr hubby aku memang suker makan cheese kek ni, maka aku kuatkan diri melangkah ke bakeri untuk berlajau..ok gak..nampak senang nak buat, tapi kalau buat kat rumah mesti tergaru2 kepala kan...
Ok, aku bagi resepi kat sini..resepi cheese cake jer laer yer..mesti pas ni korang asyik nak tanya resepi kann???aku kan baik...keh..keh..


Bahan - Bahan
250 gm Biskut Marrie
250gm Cream Cheese
125gm caster sugar
60 gm butter/margerine
1 sudu sunquick
3 biji telor kuning
3 biji telor putih
100 ml Anchor Cream
30gm Tepung Jagung

Cara-cara
Bahan A
1. Cairkan sedikit marjerin atas kuali
2. campurkan biskut marjerin ( yg telah dihancurkan)
3. Masukkan dalam acuan / loyang --- tekan sampai padat ---dan sejukkan

Bahan B
1. Pukul putih telur hingga gebu --- sejukkan ( dikenali maringue)

Rupa maringue ..

Bahan C
1. Putarkan Creeme Cheese sehingga lembut
2. Masukkan marjerin, gula dan juga perasa sunquick
3. Masukkan telur Kuning. Kacau rata..
4. Masukkan Anchor Cream
5. Masukkan tepung jagung.
6. masukkan Bahan B secara selang seli..(masuk sikit, kacau..masuk lagi, kacau..lebih baik 3 kali)
7. Masukkan Bahan C kedalam loyang (Bahan A)
8.Bakar dalam bentuk water bath selama 50-60 minit, 160 celcius..

Anchor Cream..mahal ni..leh guna banyak kali..

Rupa langkah 1-3

Langkah 5-6

Aku tengah hiaskan cheese cake ngan cream coklat

Nilah rupernyer..



Nilah kaedah water bath..dalam dulang ader air..


❤ Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya..Tinggalkan Link Anda..Saya akan Cuba Menjejakinya..❤

8 pesanan:

☆ lieya latif ☆ said...

yeay!!! yeay!!! raye ni dapat makan kek hasil air tangna kak iena...ha ha ha ha....hah kak ko dah tunjuk skill buat kek ni, so raye ni wajib jamu kiteorg kek tau...hi hi hi hi...

rajinlaa kak ko gi belajar2 masak camni...tabik springlah ..toing!!!!!!!....ade anak kecik pun akak bolehlagi luang kan mase gi kelas bakery nie....caya lah kak....lieya?...harap gi secret resepi n order jek laaaa....kih kih kih kih

Su Hana said...

akak !!! beshnya...pos la sini sket...nak try gak arrrrrrrrrrrrr sy pun lama dah x pegi kelas membaking nih... x de masa la...

Hirda Ibrahim said...

rajinnya koooo...siap pose maut ngan mixing bowl tu...hihihi
ohhh dia bakar camtu rupanya...
kena letak air, baru le x cepat hangus kat bwh ek?
aku punya cheese cake...SECRET RECIPE... ha ha ha..dasar pemalas.

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

erm.....
siap belajar tu coz' hubby kak iena minat ngan cheese cake tu....isteri mithali ler kak.....

best dpt join kelas camnie.....

pos sikit kat kluang boleh?
sure sedap tukan.....

Anonymous said...

sungguh sedap ropa ini kek..bak mai sini sket..hihih..
Sangat menarik ok..ada kelas memasak kt tempat kerja..kat ofis kami ni jgn harap la nak buat benda2 yg fun camni..abih2 kelas tajwid je yg ada..

Unknown said...

eina, aku jelesnya tengok kau punya chese cake ni.. nanti boleh tak buatkan aku chese cake ni masa besday budak2 tu.. heheheh berapa upahnyer?? wakakakak

eina, aku tengok kat pemberitahuan kau tu, kenapa cam marah? ada yang tak suka ker? ada yang jeles ker..cuba citer sikit..

Unknown said...

re:- buffet ramadhan tu RM57++.. kengkawan laki aku blanjer..

Yang aku request chese kek tu betul tau, nanti bagitau la upahnyer.. nak gak rasa air tangan kau..

yong ibu chem said...

kolej komuniti dgn shor course mana leh dipisahkan hahahahahahaha. nampak shedappp lah kak kek tu....

Post a Comment



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...